🤑 LAGERRENSNING 🤑 Upp till 90% rabatt Skynda fynda

Frågor och svar

Hej! Har du en fråga? Då har du kommit rätt. Här hittar du våra vanligaste frågor inom olika kategorier!

Hur funkar Matsmart?
Hur kan det både vara billigt och hållbart?

Rätt trevligt, eller hur? Eftersom vi räddar grejer och hjälper våra leverantörer att vara mer hållbara, får vi möjlighet att köpa loss våra produkter till kanonpriser. Vilket gör att vi kan sälja dem till dig med drömrabatter. Och eftersom allt du hittar hos oss är räddat, är det också hållbart.

Klimatpåverkan, hur fungerar det?

Så, i vilken ände ska vi börja? I väntan på ny teknik samt rena och förnybara energilösningar kan vi börja med att minska våra utsläpp genom att bara börja agera lite smartare. Om vi alla bestämmer oss för att sluta göra dåliga val kommer vi faktiskt att ta oss en god bit mot en sundare och lyckligare framtid.

Matsvinn är verkligen, verkligen, verkligen dumt, och faktum är att det står för hela 10 % av de globala utsläppen av växthusgaser. Om vi kunde minska dessa utsläpp skulle vi vara en bit på vägen till att uppnå de globala målen. Ganska otroligt, eller hur?

Vår maträddande verksamhet kommer att bidra till tre saker: Minska CO2e! Rädda mat! Spara pengar!

Vi vill driva matsystemet i en hållbar riktning där inget som produceras går till spillo och där medvetna beslut fattas för att se till att vi inte använder mer än vad vi behöver. Vi är också fast beslutna om att hållbara val måste vara tillgängliga till överkomliga priser för alla människor. Om det inte finns blir det både väldigt svårt och besvärligt att göra rätt. Billigt och hållbart fungerar å andra sidan bra för precis alla.

Om du vill gräva ännu lite djupare i frågan om klimatpåverkan kan du klicka här.

Hur avregistrerar jag mig från nyhetsbrevet eller SMS?

Åh nej, vill du verkligen det? Vi som älskar att prata med våra kunder! Eftersom vi får in nya produkter varje dag så är det bra att prenumerera på våra kanaler för att alltid hålla sig uppdaterad med det senaste sortimentet och de bästa erbjudandena. Men om du ändå vill avregistrera dig så gör så här:

  • Avregistrera dig från nyhetsbrevet: Längst ner i valfritt nyhetsbrev finns länken "Om du vill avregistrera dig klickar du här". När du klickar på länken kommer du att omdirigeras till att avregistrera dig.
  • Avregistrera från SMS: Sms:a MATSMARTSTOP till 71 630.
Frakt & Leverans
Hur handlar jag?

Precis som i vilken vanlig webbshop som helst. Du klickar på en vara du gillar, lägger den i din kundkorg och repeterar den processen tills du är nöjd. Då går du vidare till kassan, njuter en stund av tanken på alla pengarna du sparat och insatsen du gjort för miljön, väljer önskat fraktsätt och genomför köpet. Eftersom vi inte har några fysiska butiker levererar vi antingen till din dörr, eller närmaste pickup point. Ganska bekvämt, eller hur?

Hur funkar leveransen?

Eftersom vi inte säljer några kyl- eller frysvaror kan vi skicka din beställning via de vanliga paketdistributörerna. Det innebär också att vi levererar överallt. Ö-ver-allt. Eller ja, varken till Kina eller planeten mars, men iallafall till heeela Sverige.

Kan jag ändra i/avbryta min order?

Det är inga problem om du vill ändra dina kontaktuppgifter efter att du har lagt beställningen. Men det är tyvärr inte möjligt att avbryta din order eller ändra innehållet i en redan bekräftad order. Det har att göra med logistiken – justering av beställningars innehåll skulle helt enkelt sakta ner våra leveranstider för mycket. Därför kan vi inte göra ändringar i innehållet av din beställning efter beställningen har genomförts och bekräftats av dig.

Om du vill ändra dina kontaktuppgifter kan vi göra kostnadsfria ändringar förutsatt att beställningen ännu inte har behandlats på vårt lager. Hör av dig till oss via telefon eller genom vår chatt så fort som möjligt så att vi kan hjälpa dig innan din beställning har behandlats.

Det fattas en vara

Attans, hoppas inte det är favoriten som saknas! Om det saknas en vara i din beställning beror det oftast på att varan/varorna tagit slut innan de hann packas i din låda. Eftersom vårt sortiment varierar så mycket händer det ibland att varor blir utsålda riktigt snabbt. Om det händer bör du se att dessa varor är markerade med "0" på din följesedel och även i din betalningsbekräftelse hos Klarna.

Om beloppet för den saknade produkten inte är återbetalat eller återkallad ber vi om ursäkt för att den saknades i din beställning. Vänligen ta kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig givetvis vidare.

Min order är skadad

Först och främst, vad tråkigt att höra att din beställning har skadats.

Vi gör alltid vårt bästa för att förhindra att skador uppstår, men ibland händer det tyvärr ändå. Om du skickar in en reklamation till oss ska vi göra vårt yttersta för att hitta en lösning och kompensera dig. Så här gör du för att göra en reklamation. För att reklamationen ska gå så smidigt som möjligt ber vi dig att dokumentera:

  • Bilder på skadorna på kartongen och varorna.
  • Ha följande information redo när du kontaktar oss:
    1. Ordernummer
    2. Antal och namn på de skadade varorna
Jag har fått fel vara

Vi fattar. Även om vi gillar icke-perfekta varor lika mycket som de perfekta, vill en ändå få hem rätt icke-perfekta varor. Om du har fått fel vara i din beställning ber vi verkligen om ursäkt och vill gärna hjälpa dig med en reklamation. Kontakta vår kundservice så gör vi vårt bästa för att rätta till det här för dig.

Var är min order just nu?

Vi vet hur det känns! När vi har lagt våra beställningar kan vi inte heller vänta på att kartongerna ska komma fram! Det enklaste sättet att ta reda på var din beställning är just nu är att skapa ett konto hos oss. Det kan du göra här. Här kan du följa dina beställningar som är på väg till dig, från att du lagt din beställning till dess att den har skickats från vårt lager. Så fort beställningen har skickats från oss kommer du att få ett meddelande från oss och ditt valda fraktbolag.

Beräkna min leveranstid

Vi är helt med på att det här är viktigt för dig. Det är enkelt att räkna ut när du senast kommer att få din beställning. Så fort du har fått din orderbekräftelse betyder det att din order har godkänts. Orderbekräftelsen skickas till den e-post som du angav i kassan när du gjorde din beställning. Så snart du har fått din orderbekräftelse kan du börja räkna ner dagarna tills din beställning som senast kommer att levereras.

Om du beställer på en måndag räknas denna dag som arbetsdag 0.

Tisdag - arbetsdag 1 Onsdag - arbetsdag 2 Torsdag - arbetsdag 3 osv.

För beställningar som görs på fredagar, lördagar och söndagar räknas följande måndag som arbetsdag 1.

Även om vi gör allt vi kan för att leverera inom tidsramen händer det ändå att det ibland tar längre tid. Det kan till exempel vara under högsäsong, vid ordertoppar eller andra oväntade händelser.

Hur lång tid har jag på mig att hämta min order?

Tack, vilken bra fråga! Hur länge din beställning stannar på utlämningsstället/terminalen beror på vilket transportföretag du har valt. Nedan kan du se hur många dagar din beställning kommer att ligga kvar hos respektive transportör innan den returneras till oss.

PostNord Utlämningsställe – Returneras 7 dagar efter att paketet anlänt. Airmee Hemleverans – Returneras efter 3 leveransförsök Budbee Hemleverans – Returneras efter 3 leveransförsök Budbee Paketbox – Returneras 7 dagar efter att paketet anlänt

Ångerrätt

När det gäller andra varor än livsmedel är det okej att ändra sig. Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar hos Matsmart. Ångerrätten gäller från och med dagen då du mottog din beställning. Det innebär att du har 14 dagar på dig att meddela oss om du vill ångra ditt köp, från och med den dag du fysiskt har mottagit varan.

Ingen ångerrätt: Vi ber dig vara uppmärksam på att ångerrätten inte omfattar livsmedel eller varor med bruten försegling. Sådana varor kan inte returneras på grund av hälso- och/eller hygienskäl. Ångerrätten omfattar inte heller produkter för hushållets dagliga förbrukning, exempelvis hushållspapper, tvättmedel och hygienartiklar.

Läs gärna mer om din ångerrätt i våra allmänna villkor här

Jag har problem att slutföra min order

Om du stöter på problem när du försöker slutföra din beställning beror det i de flesta fall på gammal cookie-historik som kan göra att webbplatsen inte fungerar som den brukar. Du kan då försöka rensa dina cookies och din historik på den enhet du använder. Om du redan har provat det och problemet kvarstår är det till stor hjälp om du kontaktar oss med följande information:

  • Vilken enhet du använder
  • Om du stöter på några felmeddelanden
  • Var på webbplatsen du stöter på problemet
  • Om du är inloggad eller utloggad när felet uppstår
Produkter & Priser
Varför förändras ert utbud helda tiden?

Eftersom vi hela tiden vill rädda grejer som riskerar att slängas, måste vi anpassa oss efter vad som behöver räddas just nu. Det betyder att vårt utbud förändras mest hela tiden. Antingen ser en det som ett knöligt problem, eller som ett konstant flöde av nyheter och limited-edition-varor för dig och dina klimatvänner. Men skynda att fynda, ibland är våra partier små och säljer slut blixtsnabbt.

Vad menar ni med normalpris?

Alla våra varor har både ett matsmart pris och ett normalpris. Normalpriset för en vara är ett jämförelsepris och baseras på vad motsvarande vara kostar i en medelstor svensk matbutik. På Matsmart strävar vi alltid efter att våra priser ska vara upp till 80% billigare än varans normalpris. Kom ihåg att normalpriset inte omfattar lokala prissättningar, utförsäljningar eller kampanjpriser.

Hur fungerar en återbetalning?

Bra fråga, det är viktigt att det blir rätt med pengar. Om du har varit i kontakt med vår kundservice för att göra en reklamation kommer återbetalningen att ske kort därefter via Klarna. Vanligtvis sker återbetalningen 2–3 arbetsdagar efter din kontakt med kundtjänst. Återbetalningar görs alltid till det konto som användes när du genomförde din beställning. Om du har valt att betala din beställning med faktura kommer du att få en ny faktura genom Klarna med ett justerat belopp. Klarna kommer meddela dig via e-post eller i Klarna-appen.

Jag har en rabattkod, hur registrerar jag den?

Ett gammalt ordspråk säger att rabattkoder aldrig ska gå oanvända! Du kan ange din rabattkod i kassan, i rabattkodfältet.

Min rabattkod fungerar inte, varför?

Vi hatar också när det händer. Om din rabattkod inte fungerar kan du undersöka om det beror på följande orsaker:

  • Det minsta ordervärdet som gäller för koden har inte uppnåtts.
  • Felstavning i rabattkoden, alternativt mellanslag framför eller bakom koden.
  • Rabattkodens giltighetsperiod har löpt ut eller så är den är inte aktiv ännu.
  • Koden kunde bara användas en gång eller kan endast användas en gång för nya kunder.
  • Vissa koder kan kräva att specifika produkter ska finnas i kundvagnen för att rabattkoden ska fungera.

Om det fortfarande är problem är du varmt välkommen att kontakta kundservice.

Var hittar jag innehållsförteckningen för varan?

Djävulen sitter i detaljerna, vi håller med! Alla produkter på vår hemsida har en egen produktsida där du kan läsa mer detaljerad information om produkten.

Du kan se innehållsförteckningen genom att bläddra bland produktbilderna på produktsidan. Använd pilarna bredvid en produktbild för att flytta dig mellan bilderna. Om du inte hittar produktinformationen kan du alltid kontakta oss. På vissa produkter är etiketten och innehållsförteckningen uppdelad i flera bilder.

Vad menas med helt vanliga produkter?

Hos oss är helt vanliga produkter sådana som har låg risk att svinnas och inte lever upp till kriterierna för att kallas räddade. Under 2023 var ungefär 5 procent av varorna på vår sajt vanliga produkter.

Bäst före & datummärkningar
Hur vet jag vilket bäst före-datum en vara har?

Det är lätt! Vi ser alltid till att skriva varors bäst före-datum i produktinformationen. Du hittar produktinformationen genom att klicka in dig på en vara du tycker om och sedan kika på bäst före-information som du hittar strax under varans pris.

Har alla varor passerat bäst före-datum?

Absolut rimlig fråga, för även om vi uppmuntrar alla att lita på sina sinnen lika mycket som på de skriftliga etiketterna är svaret nej. Alla produkter har inte passerat sitt bäst före-datum. Vi säljer varor som annars skulle riskera att slängas i onödan av många skäl, till exempel:

  • Överproduktion Feltryck Säsongsbundna produkter Korta eller ibland passerade bäst före-datum

Att bara slänga allt skulle vara ett otroligt slöseri med vår planets resurser. Så vi räddar helt enkelt alla varor vi kan och säljer dem med fantastiska rabatter, till klimathjältar som dig!

På Matsmart utmanar vi hur vi tänker på hållbar konsumtion. Vi vill att det ska vara enkelt för alla att kunna bidra till att rädda vår planet och vi tror att revolutionera vår syn på matavfall är en bra början. På Matsmart tar vi hand om redan producerade överskottsvaror och säljer dem vidare över nätet till överkomliga priser. 🌏 Läs mer om hur det fungerar här

HAR VI MISSAT ATT SVARA PÅ NÅGON FRÅGA?

Då svarar vi supergärna på den. Kontakta vår kundservice så lovar vi att svara så bra och så snabbt vi bara kan!